Stopnie formalne cz. 6

Autor: | Opublikowane w Nauka Brak komentarzy | Tagi:

Zwłaszcza prowadzenie kształcenia zbiorowego wymaga osobnych studiów i wielkiego obycia. Najzdolniejsi ludzie czują się bezradnymi wobec wymagań połączonych ze zbiorową nauką. Charakterystyczne jest zniechęcenie, które ogarnęło Mickiewicza w wykonywaniu nauczycielskiego zawodu, a przecież pracował wśród warunków dość łatwych, bo uczniów, czyli, jak się wyraża, żmudzkich głów, było w szkole kowieńskiej nie wiele. Uczyć równocześnie większą ilość uczniów, nie popadając w pojedynki dydaktyczne, tak żeby nie miała wpływu nauczycielskiego spływało na każdego poszczególnego ucznia, jest sztuką, której się trzeba osobno nauczyć, podobnie jak się uczy wykonywania każdego innego zawodu. Do tego jest potrzebna pewna izolacja interesu nauczycielskiego i niedopuszczenie w nauczycielu konkurencji interesu postronnego czyli trzeba się zawodowi nauczycielskiemu oddać niepodzielnie.

Przypatrzmy się pracy umysłowej ucznia przy nauce, przez co określimy zarazem istotę Stopni formalnych.