Stopnie formalne cz. 2

Autor: | Opublikowane w Nauka 1 Comment | Tagi:

Stopnie formalne nie cieszą się w kołach pedagogów naszych wielką popularnością. Jedni jako wymysł niemiecki z góry skazują je na potępienie. Inni chcieliby się może zapoznać z tą rzekomą nowością dydaktyczną, ale odstraszają ich abstrakcyjne wyrażenia i zbyt spekulatywne i zawiłe traktowanie sprawy, właściwie dość prostej i zrozumiałej. Ale zawiłość ta nie jest winą stopni formalnych, lecz autorów niemieckich o nich piszących – niemieckich, bo oprócz po polsku napisanej rozprawy Ippoldta pt. Nauka Herbarta o t. zw. Stopniach formalnych i jej rozwój nasza literatura pedagogiczna stopniami formalnymi się nie zajmowała.

Nie braknie wreszcie nauczycieli, którzy, przeczuwając fałszywie w stopniach formalnych jakieś nowo wymyślone formy uczenia, jakieś zagraniczne wymysły, nie chcą się z nimi zapoznać, ponieważ nie chcą pozwolić narzucić sobie obcej woli i obcego postępowania. Ciesząc się sposobem postępowania, który sobie na mocy długoletniego doświadczenia sami mozolnie wyrobili, obawiają się niejako, aby stopnie formalne nie zachwiały ich wiary w siebie samych.

Comments
  1. Posted by Reklama