Stopnie formalne cz. 15

Autor: | Opublikowane w Nauka Brak komentarzy | Tagi:

Ale nauka opiera się często na faktach znanych uczniom bezpośrednio z poprzedzającej nauki. W takim razie połączenie tego, co uczniowie już wiedzą, z tym, czego się mają dopiero dowiedzieć, będzie bardzo łatwe, proste i krótkie. Będzie ono polegało tylko na przypomnieniu albo powtórzeniu. Z tego wynika, że w praktyce szkolnej naturalny porządek nauki jest: przez rzeczy znane do nieznanych, czyli (jak się pospolicie mówi) przez starą do nowej lekcji. Ten porządek wydaje się tak naturalny, że dziwić się trzeba, iż są nauczyciele, którzy go odwracają t. j. dają w lekcji wpierw nową wiedzę, a potem powtarzają. Na usprawiedliwienie tego nienaturalnego porządku przytaczają zwykle powód, że, rozpoczynając lekcję od podania nowej wiedzy, mają większą pewność dokończenia zamierzonej jednostki metodycznej. Jest to jednakże argument niewytrzymujący krytyki.

Na tym kończy się pierwszy akt nauki, uwzględniającej umysłowe stanowisko ucznia. Grunt pod nową wiedzę już przygotowany. W umyśle zaprowadzony porządek w szeregach tych wyobrażeń, które się mają łączyć z nowymi. Przez takie uporządkowanie stare wyobrażenia rwą się niejako do nowych, a nowe do starych. Połączenie ich nie sprawia trudności, bo w szeregach wyobrażeń jest gotowe miejsce dla nowych.