Stopnie formalne cz. 12

Autor: | Opublikowane w Nauka Brak komentarzy | Tagi:

Nauczyciel przypomina architekta. Podanie celu odpowiada pierwszemu projektowi budującego się budynku. Potem następuje badanie gruntu, na którym ma stanąć budynek wiedzy. Każda wiedza musi być zbudowana na wyobrażeniach, które już istnieją w umyśle. Od tej podstawy zależy dalsza budowa wiedzy. Czy nauczanie zastaje w umyśle taki potrzebny materiał, o który nową wiedzę można zaczepić? Twierdzimy stanowczo, że tak jest. Tylko umysł niemowlęcia jest pusty, dziecko kilkoletnie już ma stosunkowo ogromny zapas wiedzy, który może służyć za podstawę dla dalszej nauki. Jeżeli zważymy, że dziecko rodzi się z umysłem pustym, a w kilka lat już jest upodobnione do świata i społeczeństwa, to ileż wyobrażeń tkwi w jego umyśle, które, przyciągając coraz nowsze wyobrażenia, stają się źródłem dla coraz nowszej wiedzy i nauki. Jean Paul słusznie powiedział, że dziecko w trzech pierwszych latach swego życia uczy się stosunkowo bez porównania więcej nowych rzeczy, niż młodzieniec w uniwersytecie w przeciągu tego samego czasu.

Dziecko uczy się przez doświadczanie. Każdy dzień jego życia dostarcza jego umysłowi nowych wyobrażeń, dziecko uogólnia je, tworzy pojęcia, nieraz fałszywe lub niedokładne, lecz poprawia je szybko coraz obszerniejszym doświadczeniem.