Stopnie formalne cz. 10

Autor: | Opublikowane w Nauka Brak komentarzy | Tagi:

Przy uczeniu obszerniejszego materiału, rozłożonego na kilka jednostek metodycznych w kilku lekcjach, cel można oznaczyć w związku z tymi jednostkami, przez co utrzymuje się związek przerobionego materiału i można zaostrzyć oczekiwanie końca. W takim razie podanie celu zaczyna się od wymienienia treści poprzednich jednostek, z którymi łączy się jednostkę, mającą być przedmiotem lekcji. Jeżeli zastosujemy to do lektury początku szóstej księgi Iliady , przy czwartej jednostce metodycznej można podać cel w następujący sposób: „dotąd przeczytaliśmy 1) Pojedynki bohaterów, 2) Wystąpienie Nestora, 3) Hektor spieszy do Troi; teraz przystąpimy do „Epizodu między Glaukosem a Diomedesem”. To sformułowanie celu może nauczyciel kazać wypowiedzieć uczniowi.

Wypowiedzenie celu nie jest jednakże tak ważne, aby stanowiło integralną część nauki. W wielu wypadkach chyba nauczyciel bez oznaczenia celu się nie obejdzie, ale w danym razie korzystniejszą jest rzeczą celu nie podawać, lecz zaraz niejako wejść w sam środek przedmiotu. Są bowiem wypadki, że większy interes wzbudza nauka nauczyciela, przy której uczniowie zrazu nie wiedzą, do czego zmierza, niż kiedy im się od razu powie, o czym w lekcji będzie mowa.