Rozkład nauki cz. 20

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi:

Tak postępowały szkoły trywialne i kwadrywialne w średnich wiekach. Pojedyncze stopnie nauki czyli klasy miały swe nazwy od siedmiu przedmiotów, które w nich rozpoczynano, a więc: gramatyki, retoryki, dialektyki, arytmetyki, geometrii, muzyki i astronomii.

Postępujący był także rozkład nauk w szkole łacińskiej Komeńskiego, rozdzielony na lat sześć: z każdym rokiem rozpoczynano naukę innego przedmiotu, a więc: gramatyki, fizyki, matematyki, etyki, dialektyki i retoryki. Dzisiejsze rozkłady są przeważnie cykliczne, t. j. przedmiot naukowy raz rozpoczęty kontynuuje się aż do wyczerpania go, przy czym na każdym wyższym stopniu nauki wiedza się zgłębia w stosunku do poprzedzającego stopnia. W nauce historii weszło w zwyczaj, że takich wyraźnych stopni tworzy się dwa, a nawet trzy. Cykliczny rozkład w praktyce wykazuje w niektórych szkołach pewne chwiejne punkty n. p. co do geografii, fizyki i nauk przyrodniczych. Objaw ten, jak o tym poprzednio była mowa, tłumaczy się nieustaleniem granic w nauce tychże przedmiotów jako przedmiotów szkolnych.

Comments
  1. Posted by Reklama