Rozkład nauki cz. 14

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: edukacja 3 latka, edukacja 4 latki, edukacja 5 latka, edukacja 5 latki, edukacja 6 latka

Kształcenie równoczesne na kilku przedmiotach ułatwia statyka dydaktyczna, która zdaje sprawę z siły kształcącej, tkwiącej w poszczególnych przedmiotach i ich częściach. Statyka daje nam wskazówki, jak poszczególne przedmioty trzeba wyzyskać w celach wykształcenia i jakie części umiejętności mogą się stać przedmiotem nauki wychowawczej. Statyka jest jednym z czynników rozkładu naukowego.

Przy rozkładzie naukowym domaga się uwzględnienia drugi czynnik, a tym jest stopniowanie nauki.

Nauka jest niezrozumiałą dla tego, który przez poprzednie kształcenie nie jest dostatecznie przygotowany do przyjęcia wyższego stopnia wiedzy. Mówimy o popularnej i niepopularnej nauce. Popularyzowanie wiedzy jest niczym innym jak przyczepianiem jej do wyobrażeń już przez umysł objętych i przestrzeganiem, aby żadne z ogniw szeregu myślenia nie zostało pominięte.

Nauka popularna musi dalej zaczynać niż nauka ściśle umiejętna, bo musi sięgać aż do wyobrażeń koniecznych tj. takich, o których istnieniu w umysłach nie może zachodzić żadna wątpliwość. Każda wiedza, choćby najtrudniejsza, staje się popularną i przystępną dla tego, którego umysł ma gotowy materiał do połączenia z nową wiedzą. Jedna i ta sama nauka może być popularną dla tego, który ma wiadomości potrzebne do zrozumienia podawanej wiedzy, niepopularną zaś dla tego, który o tym samym przedmiocie nic nie wie.

 

Comments
  1. Posted by Reklama