Rozkład nauki cz. 12

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: edukacja biblijna, edukacja biologiczna i środowiskowa, edukacja brd, edukacja cyfrowa, edukacja dla 6 latków

Znany jest paradoks Goethego, że podejmuje się człowieka wykształcić na jednym autorze i za takiego uważał kronikarza szwajcarskiego Tschudego, tego samego, któremu Szyi er zawdzięczał fabułę do Wilhelma Telia.

Zasada odosobnienia przedmiotów jest słuszną dla tego, który naukę pojmuje czysto materialnie. Kto się chce wyłącznie jednej wiedzy wyuczyć, ten niech się ograniczy do nauki tylko tego przedmiotu, ale nauka, która chce wychowywać, musi iść inną drogą.

Dzisiejsza dydaktyka, która stoi pod hasłem wychowawczej nauki, uważa wywoływanie różnorakich interesów po sobie za niekorzystne,ponieważ umysł dziecka rośnie w siłę i ten sam przedmiot w różnych fazach umysłowego rozwoju różnie działać może. Gdybyśmy n. p. naukę geografii skończyli na najniższym stopniu wykształcenia, to moglibyśmy, ucząc geografii, wywołać w uczniu tylko interes empiryczny, a musielibyśmy zaniechać wywołania innych wyższych interesów. Niejeden przedmiot dopiero na wyższym stopniu działa prawowicie na umysł, a na niższym nauka jego ma tylko znaczenie przygotowawcze. Ściśle biorąc, cała nauka niższego gimnazjum jest przygotowaniem na właściwą naukę w wyższym, tak, że łączenie uprawnień ze skończeniem niższego gimnazjum nie jest bardzo logicznym.

 

Comments
  1. Posted by Reklama