Rozkład nauki cz. 11

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: edukacja domowa, edukacja domowa liceum, edukacja ekologiczna, edukacja ekologiczna w przedszkolu, edukacja ekologiczna w szkole

Wychowanie nie ma prawa kształcić umysłu jednostronnie, bo przez podsuwanie mu jednorakich wyobrażeń naukowych determinowałoby usposobienie w jednym kierunku, coby się równało zadawaniu gwałtu wychowankowi. Zmienia się jednakże położenie, skoro wychowanek przechodzi do zawodowego kształcenia. Nauka zawodowa może uczniowi podawać jednostronny materiał naukowy, bo jej celem jest danie jednostronnych wiadomości i wywołanie jednostronnego interesu, jednostronnego myślenia i usposobienia. Ale takie specjalizowanie usposobienia jest możliwe tylko na szerszej wielostronnej podstawie, czyli naukę zawodową winna poprzedzać ogólna nauka wychowawcza, a ta już dla tego samego musi być wielostronną, ażeby mogła spowodować wybór późniejszego skupienia się interesu.

W ten sposób dochodzimy do rozkładu nauki, bo, skoro nauka wychowawcza musi być wielostronną, nie może się obejść bez rozkładu. U starszych teoretyków wychowawczych spotkać się nieraz można z wymaganiem, że kształcenie powinno się odbywać w jednym czasie na jednym tylko przedmiocie i posuwać się od przedmiotu do przedmiotu. Jeden z nich twierdził, że uczeń powinien się uczyć naraz tylko jednego przedmiotu, a równoczesne uczenie więcej przedmiotów przyrównywał do gotowania jarzyny, polewki, mięsa, mleka i ryb w jednym garnku.

 

Comments
  1. Posted by Reklama