Rozkład nauki cz. 10

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: edukacja ekonomiczna, edukacja etyczna, edukacja europejska, edukacja farmaceutyczna, edukacja filmowa

Cyceron uważał nauczanie za naturalną potrzebę wiedzącego człowieka, mówiąc: nie łatwo znależć człowieka, który by nie zechciał uczyć drugiego człowieka tego, co sam wie, albowiem tkwi w nas dążność nie tylko uczenia siebie, ale także innych (non facile est invenire, qui, quod siat ipse, non tradat alteri; ita non solum ad discendum propensi sumus, verum etiam ad docendum). U nas w większym poszanowaniu jest sztuka uczenia i wierzymy w to, że nawet nauczyciel o mniejszej wiedzy może bardzo dobrze uczyć. Treść sama czyli wiedza działa bez wątpienia kształcąco i uszlachetniająco, lecz działanie jej podnosi technika nauki. Technika zaś dotyczy rozkładu naukowego i sposobu uczenia. Pomówimy wpierw o rozkładzie.

W jakikolwiek sposób na naukę się zapatrujemy, czy powiemy, że ma równocześnie kształcić rozum i serce, jak dawniej jej cel określano, czyli że ma dostarczać materiału do wywołania wielostronnego interesu człowieka, to rzecz pewna, że spodziewamy się po niej doprowadzenia do umysłu wielorakich wyobrażeń, ponieważ, jeżeli umysł ma wybrać swobodnie jakiś kierunek, musi mieć możność wyboru, czyli musi mieć w czym wybierać, a jednostronność materiału naukowego wywołałaby jednostronność myślenia i usposobienia.

 

Comments
  1. Posted by Reklama