Pytania powtarzające

Autor: | Opublikowane w Nauka Brak komentarzy | Tagi:

Pytania powtarzające mają wiadomości zyskane przez naukę zrobić stałym nabytkiem ucznia. To, czego się uczeń w nauce dowiedział, jest często wiedzą dorywczą, która w danym razie może zupełnie zniknąć z jego umysłu, albo pozostawić w nim po sobie tylko bardzo nieznaczny ślad. Ażeby wiedza stałe miejsce zajęła w umyśle, aby przeszła w przekonanie i zamieniła się w umiejętność i zręczność, do tego potrzeba osobnych zarządzeń ze strony nauczyciela. Repetitio estmater studiorum! Tak głosi stara zasada, w której prawdziwość obecnie tak dobrze wierzymy, jak w nią wierzono w starożytności. Dlatego żadna nauka bez pytań powtarzających, które w obszerniejszym rozumieniu stają się ćwiczeniem, wprawianiem i zastosowaniem, obejść się nie może. Pytania powtarzające, ponieważ są przygotowaniem na dalszą dydaktyczną pracę, powinny w lekcji wyprzedzać wszystkie inne. Ich miejsce jest zwykle na początku lekcji. Ze względu na wielką ważność pytań powtarzających i w ogólności powtarzania pomówimy o nich osobno w następnych wpisach.