Nauka i wykształcenie cz. 8

Autor: | Opublikowane w Dydaktyka Brak komentarzy | Tagi: nauka jazdy konnej, nauka jazdy na rolkach, nauka kaligrafii, nauka koncentracji, nauka kraula, nauka zegara

W jego książce p. t. Myśli o wychowaniu znajdujemy następujące charakterystyczne słowa: zdziwisz się może, że na samym końcu mówię o wiedzy, zwłaszcza jeżeli ci powiem, że ją uważam za najmniej ważną w wychowaniu. Te słowa może dziwne robią wrażenie w ustach mola książkowego i zakrawają na wyraźną opozycję, ponieważ wiedza stanowi zwykle główną, jeżeli nie wyłączną, troskę w wychowaniu i ludzie ją tylko mają na myśli, ilekroć o nim mówią. Książka Rousseau’a zrobiła swego czasu ogromne wrażenie, tak że poruszyła najwybitniejsze umysły swego czasu. Z tern wszystkim Rousseau nie znalazł naśladowców. Na tak radykalny przewrót, obalający wszelką tradycję w wychowaniu i ignorujący zdobytą wspólną pracą tylu wieków wiedzę, następni pedagodzy nie mogli się zgodzić. Jednakże wpływ Rousseau’a o tyle na nich podziałał, że ich pedagogika mniej lub więcej się zindywidualizowała.

Na początku przeszłego wieku (roku 1806) wystąpił z nową teorią pedagogiczną Her bart, na którą zrazu mało zwracano uwagi, a której wpływ obecnie jest większy, niż za jego życia. Wpływ ten jest tak potężny, że oddziaływa na publiczne wychowanie większej części narodów europejskich.