Koncentracja cz. 9

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi:

W nowszych czasach w systemie kształcenia zapanowała zupełna decentralizacja, zwłaszcza odkąd do wyższego wykształcenia wtargnęła t. zw. nowsza kultura z realnymi umiejętnościami, którym niepodobna się zlać w harmonijną jedność ze starszą kulturą, reprezentowaną przez starożytne języki. Utrakwizm, który w naszych wyższych szkołach zapanował, przeszkadza przeprowadzeniu ściślejszej koncentracji. Każdy przedmiot naukowy istnieje dla siebie i nauka w każdym przedmiocie zmierza do celu sobie zakreślonego. Co więcej, dla każdego przedmiotu istnieją osobni t. zw. zawodowi nauczyciele, którzy, nie troszcząc się o inne przedmioty, pracują nad wykształceniem młodzieży wyłącznie w swoim przedmiocie. Nowość ta, wprowadzona najpierw do szkół średnich, przeniosła się następnie do wyższych szkół pospolitych, a nawet zagląda już do najniższej kategorii szkół. W dawniejszych czasach szkoła tylu miała nauczycieli, ile było klas bo każdy nauczyciel uczył w swojej klasie wszystkich przedmiotów. Taką koncentrację co do nauczycieli przeprowadziła nasza Komisja Edukacyjna przynajmniej w dwóch pierwszych klasach swych szkół wydziałowych, w których jeden nauczyciel uczył gramatyki, arytmetyki, nauki moralnej, geografii i historii naturalnej, a system fachowy rozpoczynał się dopiero od klasy trzeciej. Ustawy Komisji nazywają to przechodzeniem nauczycieli z lekcjami.

Comments
  1. Posted by Reklama