Koncentracja cz. 5

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi:

Nauczyciel, który po nauczeniu ucznia jakiegoś nowego naukowego zagadnienia każe mu sobie przypomnieć, czego się o tej samej rzeczy dowiedział w nauce innego przedmiotu, każe wiadomości różnymi drogami zyskane ze sobą porównać, wykazać ich analogie i różnice, przeprowadza koncentrację. Jest to czynność nauczycielska tak naturalna i tak się sama przez się rozumiejąca, że wykonywa ją każdy myślący nauczyciel, choćby nawet o koncentracji nic nie słyszał. Wykonywa także koncentrację mimo woli nauczyciel, który uczy wszystkich przedmiotów, ponieważ połączenie wyobrażeń naukowych w jego umyśle przenosi się przy jednolitym działaniu także na umysły wychowanków. Stąd wyższa skuteczność pod względem koncentracji działania nauczycieli prowadzących całe kształcenie nad działaniem nauczycieli zawodowych albo fachowych.

Herbart nie był zresztą pierwszym, który koncentrację sobie uświadomił i na jej konieczność zwrócił uwagę. Dziwnym sposobem był nim nie pedagog zawodowy, lecz literat Lessing. W r. 1759, mówiąc o wychowawczym znaczeniu bajki, rzucił pytanie, czemu we wszystkich sztukach i naukach tak mało jest samodzielnych myślicieli i wynalazców?

Comments
  1. Posted by Reklama