Koncentracja cz. 3

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi:

Stąd pochodzi, że ucznia ze wszech miar zdolnego najniezdarniejszy nauczyciel nie może popsuć, bo to, co powinien robić nauczyciel, on sam przeprowadza w swoim umyśle. Ponieważ uczniowie o takich zdolnościach należą do wyjątków, dlatego o koncentrację dbać musi nauczyciel.

Im więcej jest przedmiotów naukowych, na których kształcenie równocześnie się odbywa, tym trudniejszą jest bezpośrednia koncentracja t. j. takie zarządzenie, aby wszelkie pouczenia odnosiły się bezpośrednio do jednego punktu środkowego. Wypada więc utworzyć w takim razie więcej punktów koncentrujących bliższych, które by się jednakże ostatecznie schodziły w jednym t. j. w świadomości ucznia. Koncentracja taka robi wrażenie drzewa, którego ostateczną jednością jest pień, którego konary stanowią bliższe punkty koncentracyjne, a pojedyncze wyobrażenia naukowe odpowiadają liściom. Jeżeli nauka może doprowadzić do takiej jedności, jaka panuje w drzewie, może się poszczycić świetnym wynikiem swych zachodów dydaktycznych. Koncentracja jest tym łatwiejsza, im mniej jest materiału naukowego. Koncentracja wielu przedmiotów, zwłaszcza o odrębnej treści, sprawie nieraz poważne trudności.

Comments
  1. Posted by Reklama