Koncentracja cz. 12

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi:

Z tego wydedukowano w szkole nowo-herbartczyków jednostronną koncentrację i wymyślono naukę usposobienia. W lipskiej wzorowej szkole istniało ośm przedmiotów na poszczególne lata nauki, koncentrujących w sobie naukę, a ponieważ spodziewano się po nich oddziaływania na usposobienie, nazwano je przedmiotami usposobienia (Gesinnungsstoffe). Przeciwko takiej ścisłej koncentracji powstała jednak opozycja w obrębie samej szkoły herbartowskiej. Wybór bowiem materiału koncentrującego na osiem lat kształcenia okazał się dowolnym, a połączenie jego z arytmetyką, geometrią, naukami przyrodniczymi było sztuczne i dlatego niesympatyczne. Jeszcze mniej nadawała się tego rodzaju koncentracja do kształcenia wyższego. O ile wiadomo, nikt nie zgodził się na projekt Zillera, aby początków języka łacińskiego uczyć na treści zaczerpniętej z biblii. Zwłaszcza kształcenie wyższe broniło się i broni energicznie przeciwko zakusom sztucznej koncentracji, który by na jednym materiale chciała uczyć ośmiu do dziewięciu przedmiotów.

Comments
  1. Posted by Reklama