Dydaktyka i jej podział cz. 20

Autor: | Opublikowane w Dydaktyka 1 Comment | Tagi: edukacja globalna, edukacja globalna w szkole, edukacja historyczna, edukacja historyczna w szkole, edukacja holistyczna

Szkoły bowiem pospolite są to zakłady naukowo-wychowawcze, przez które każdy przechodzi, aby zyskać stopień ogólnego wykształcenia, potrzebny każdej jednostce, bez względu na stanowisko społeczne, jakie zajmują jego rodzice i jakie sam w przyszłości ma zająć. Charakterystycznym znamieniem szkół pospolitych jest ogólność ich celu. Do szkół tych stosuje się zasadę demokratycznej równości, której najwsteczniejsze stanowisko arystokratyczne nic nie może zarzucić, boć jest to rzeczą naturalną, że dziecko urodzone w pałacu i w chacie wieśniaczej musi zarówno poznać ogólne i podstawne zasady naszej kultury. Jak w lesie drzewa dochodzą do rozmaitej wysokości, choć zostały równocześnie i jednakim sposobem zasadzone, tak samo u ludzi pierwsze wykształcenie jest, a przynajmniej powinno być, ogólne bez względu na późniejszy rozwój. Poznanie języka ojczystego przez czytanie i pisanie, rachunki jako najprostsza abstrakcja stosunku w wszechświecie, religia i ogólne zasady praw przyrody, do czego należy geografia, są materiałem naukowym szkół pospolitych dla wszystkich bez wyjątku dzieci.

 

Comments
  1. Posted by Reklama