Dydaktyka i jej podział cz. 13

Autor: | Opublikowane w Dydaktyka 1 Comment | Tagi: edukacja obronna, edukacja obywatelska, edukacja online, edukacja osób niepełnosprawnych, edukacja osób starszych

Nieco obszerniej rozwiódł się o tej sprawie humanista Ludwik Vives (1531). Szkoła powinna według jego zdania stać w miejscu zdrowym, bo uczący się muszą oddychać zdrowym powietrzem. Okolica nie powinna być zbyt piękną, aby nie pobudzała uczniów do przebywania poza szkołą. Szkoła ma być tak umieszczona, aby ruch uliczny nie przeszkadzał nauce, jednakże nie powinna być poza wszelkim ruchem, aby dla możliwych zdrożności młodzieży byli zawsze pod ręką świadkowie.

Okolica, w której szkoła stoi, powinna być zamieszkaną przez ludność uczciwą, zwłaszcza nie powinno być w bliskości szynków, których właściciele psują młodzież.

Szkoła prócz tego powinna stać zdała od królewskiego dworu i sąsiedztwa dziewcząt. Szkoły najlepiej budować nad brzegiem morza (Vives był Hiszpanem i przebywał w Niderlandach), lecz nie w miejscu służącym do przechadzek dla ludzi bezczynnych, zdała od granicy, aby młodzież nie była narażona na niepokoje w razie wojny.

Każde państwo powinno mieć własną szkołę, aby w razie wojny obawa o krewnych nie odbierała młodzieży swobody umysłowej. Widzimy, że to są uwagi ogólne, mające na celu raczej zdrowie moralne niż fizyczne młodzieży. Nowoczesna nauka higieny opiera się na umiejętnych badaniach.

 

Comments
  1. Posted by Reklama