Dydaktyka i jej podział cz. 1

Autor: | Opublikowane w Dydaktyka Brak komentarzy | Tagi: nauka francuskiego, nauka gry na akordeonie, nauka gry na flecie, nauka gry na gitarze, nauka gry na gitarze kraków

Pedagogikę, jako naukę o wychowaniu w ogólności, dzielimy na ogólną i zastosowaną. Między te dwie części wsuwa się jako trzecia pedagogika historyczna czyli historia pedagogiki, która jednakże bez szkody ze systemu może być wyłączoną i uważaną za naukę pomocniczą. Przez to nie traci bynajmniej na ważności, bo każdy, chcący wykonywać jakąś sztukę, rozumie ją prawdziwie dopiero wtedy, kiedy zna jej historię. Z pedagogiką historyczną łączy się pedagogika porównawcza, zwłaszcza w ostatnich czasach bardzo gorliwie uprawiana. Daje ona wiadomość o zwyczajach i urządzeniach wychowawczych i dydaktycznych wszystkich krajów i narodów kulturalnych. Ponieważ każdy naród na mocy właściwości rasy, historycznego rozwoju, odrębnych warunków klimatycznych, geograficznych, kulturalnych i wpływów postronnych wyrobił sobie właściwe formy wychowawcze, znajomość ich może mieć dla nas po większej części tylko znaczenie informacyjne. Co najwyżej można się na nie powołać jako na przykład, można użyć z nich w danym razie jednego lub drugiego szczegółu, który daje się zastosować do innych warunków wychowawczych.