Cel nauki cz. 9

Autor: | Opublikowane w Edukacja Brak komentarzy | Tagi: nauka jazdy konnej, nauka jazdy na rolkach, nauka kaligrafii, nauka koncentracji, nauka kraula, nauka zegara

Z dydaktycznym materializmem spotykamy się przede wszystkim w wykształceniu dziewcząt. Nie ulega wątpliwości, że dziewczęta są daleko pilniejsze niż chłopcy. Co tylko w nauce można osiągnąć pilnością i pamięcią, tego dziewczęta chętnie się podejmują i to nie sprawia im żadnych trudności. Ale braknie im giętkości w myśleniu, braknie im logiczności i samodzielności w sądzie. Te braki występują zwłaszcza przy piśmiennych wypracowaniach, w których wypada im operować dłuższymi szeregami myśli. Byłoby zupełnie fałszywie szukać powodu tego zjawiska w niższości umysłowej potencji kobiet. Właściwie nie może być inaczej, skoro sposób kształcenia i nauczyciele pracują nad tym, aby z umysłów kobiecych zrobić umysły drugiego rzędu. Dzieje się to często świadomie, bo ci sami nauczyciele w dziwnym zaślepieniu inaczej pracują w szkole męskiej, inaczej w żeńskiej. Nauka dziewcząt jest prowadzona przeważnie materialnie.