Cel nauki cz. 7

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: nauka 5 lat, nauka 5 latka, nauka 6 latka, nauka 6 latków, nauka 7 latka, nauka z twilight

Jest to niejako dogotowywanie przy nagłym ogniu dydaktycznym, na co Francuzi mają osobną nazwę chauffage. Wehikułem takiej nauki jest pamięć i pilność. Miłkowski w powieści p. t. Emancypantka każe kilkoletnią dziewczynkę, której rodzice zaniedbali nauczyć pacierza w polskim języku, wyuczyć go jak papugę po łacinie, co wywołuje zachwyt i podziw w klasztorze. Dzieci, które zaledwie mówić umieją, nierozsądni rodzice uczą dłuższych ustępów poetyckich, budząc w nich niepotrzebnie próżność. Lecz i w nauce szkolnej nauczyciele każą się uczyć dzieciom na popis mechanicznie rzeczy na pamięć, które w umyśle tkwią tylko siłą wykucia.

Nauka materialna popada łatwo w dydaktyczny materializm. Polega on na tern, że każdy materiał naukowy, który w jakikolwiek sposób staje się własnością umysłu, uważa się za siłę, że się intelektualne i moralne wykształcenie czyni zależnym od sumy wyuczonego materiału. Przykład takiego dydaktycznego materializmu dał Goethe w dramacie Goetz von Berlichingen, kiedy synek jego na zapytanie ojca recytuje bezmyślnie wszystko to, czego się nauczył o zamku swych przodków.

 

Comments
  1. Posted by Reklama