Cel nauki cz. 6

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: nauka czytania 6 latka, nauka czytania 7 latka, nauka czytania klasa 0, nauka łucznictwa, nauka łyżwiarstwa figurowego, nauka z muzyką

Im głębiej ktoś obejmuje całość zagadnień dydaktycznych, im jaśniej rozumie cel albo cele nauki, tym oględniejszym jest w dydaktycznych sądach. Tylko płytkie umysły, stawiając się na jednostronnym stanowisku, skłonne są do wydawania wyroków z apodyktyczną pewnością. Przypatrzmy się teraz możliwym celom nauki.

Jeżeli kogoś czegoś uczymy, to najnaturalniejszy i najprostszy cel nauki będzie ten, że chcemy go uczonego przedmiotu nauczyć. Przeciwko temu celowi, jako logicznemu, nie da się nic powiedzieć. Nazywamy go materialnym. Uczenie w tym celu przysparza uczniowi wiedzy i, jako takie, jest najzupełniej racjonalne. Lecz nauka, która by dążyła tylko do osiągnięcia materialnego celu, do dania za jaką bądź cenę wiedzy, może łatwo popaść w bardzo smutne następstwa. Przy czysto materialnym celu obojętną rzeczą jest, jaką drogą uczeń wiedzę zdobywa i jakie ona zajmuje w umyśle jego stanowisko. Byleby ją posiadł i mógł za każdym razem odnowić, kiedy tego zachodzi potrzeba, cel nauki jest osiągnięty. Bezpośrednio przed egzaminem, kiedy czas nagli, używa się jak najmaterialniejszych środków, aby wiedzę zyskać choćby tylko na krótką chwilę egzaminu.

 

Comments
  1. Posted by Reklama