Cel nauki cz. 5

Autor: | Opublikowane w Edukacja Brak komentarzy | Tagi: nauka makijażu, nauka malowania, nauka medytacji, nauka mówienia, nauka na gitarze, nauka z fiszkami

Zastanowienie się nad tymi objawami było nam potrzebne, aby nas doprowadzić do przekonania, że cel nauki nie jest tak prosty, jakby się na pierwszy rzut oka mogło wydawać, lecz że możliwych jest kilka celów równoległych, których harmonijne osiągnięcie daje dopiero wyższą wykształconą osobistość. Nauka niekoniecznie potrzebuje się trzymać jednego celu, a ignorować wszystkie inne, lecz może uwzględnić je zarówno. Co prawda, taka chwiejność celów albo oglądanie się równoczesne na więcej celów nie ułatwia pracy dydaktycznej. Często bowiem zdarzyć się może, że wzgląd na jeden cel wyklucza użycie środka albo materiału dydaktycznego, który by ze stanowiska drugiego celu bardzo się nadawał do użycia. Nauczanie nie jest też czynnością samorodną, którą każdy może wykonywać, który coś wie i umie, jak to dawniej mniemano, lecz prawdziwą sztuką, której się trzeba uczyć, jak każdej innej sztuki. Nieznajomość sztuki dydaktycznej tłumaczy nam znaczne różnice w sądach dydaktycznych i lekkomyślne trzymanie się jednego celu, a zaniedbywanie innych. Zagadnień dydaktycznych nie można rozcinać mieczem, jak to uczynił Aleksander Wielki z węzłem gordyjskim, kiedy go nie mógł rozwiązać, lecz trzeba je oględnie odważać. Jednostronność bowiem celu prowadzi do przesady, do ryzykowania wychowawczej pracy.