Cel nauki cz. 21

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: edukacja w polsce, edukacja w szwecji, edukacja w usa, edukacja w wielkiej brytanii, edukacja wczesnoszkolna

Lecz cel pośredni znajduje także obrońców, bo, bądź co bądź, cel, który uznaje tysiące uczniów i tysiące rodziców, musi mieć prawo istnienia. Pedagogika nazywa go nieszlachetnym, banauzyjnym. Jednakże uprawnienie jego możemy bardzo dobrze wydedukować z idei etycznych, które przez wychowanie w wychowanku mają się urzeczywistnić, a zwłaszcza z idei społecznej. Jeżeli się ktoś spodziewa, że nauka doprowadzi go do zawodu, przez którego wykonywanie spełni swoje zadanie względem ludzkości, jeżeli w zawodzie swoim nie upatruje tylko sowitego opatrzenia, lecz zabiera się do niego z poczuciem misji, którą, choć nieraz w ograniczonym zakresie działania, zamierza spełnić, to taki cel niekoniecznie musi być nieszlachetny, banauzyjny.

Cel, do którego nauka zmierza, odczuwa tylko nauczyciel. Uczeń po większej części zrazu odczuwać go nie może. Niechże więc chwilowo, zanim interes naukowy w nim tyle się rozwinie, że wyrobi się w nim poczucie wyższego celu, zadowoli się przynajmniej celem sobie bliższym, choćby banauzyjnym.

 

Comments
  1. Posted by Reklama