Cel nauki cz. 20

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: edukacja włączająca, edukacja wrocław, edukacja zdrowotna, edukacja zintegrowana, edukacja żeglarska

Ten cel nazywa się pospolicie pośrednim celem. Nazwa ta jest stosowna tylko ze stanowiska nauczyciela i szkoły, bo uczeń chybaby się nigdy na to nie zgodził, aby go pośrednim nazwać. Dla ucznia cel ten ma pierwszorzędne znaczenie i jest bezpośrednim.

Co z tym celem począć? Teoretycy pedagogiczni po większej części pośredniego celu nie uznają. Jeden z nich przemawia bardzo energicznie przeciwko niemu : „nauce na pośrednim celu nic nie zależy. Taki interes raczej naraża na szwank dopięcie celu nauki, ponieważ prowadzi do jednostronności, która się wyradza w samolubstwo, bo istota jednostronności polega właśnie na tym, że wszystkiemu, co leży poza ciasnym kołem bezpośredniego interesu, tylko o tyle przyznaje wartość, o ile jest środkiem do celu. Duchowa siła wyrabia się tylko w zakresie bezpośredniego interesu. Co pośrednio interesuje, jest ciężarem, który osłabia siłę. Im więcej ciężar rośnie, tym więcej siły ginie, tym więcej zmniejsza się duchowe natężenie”.

 

Comments
  1. Posted by Reklama