Cel nauki cz. 2

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: nauka o roślinach, nauka o świetle, nauka o źródłach, nauka pływania dla dzieci, nauka raczkowania, nauka twerku

Wykształcenie światowe polegało na powierzchownej znajomości t. zw. siedmiu sztuk wyzwolonych, stanowiących t. zw. encyklopedyczną wiedzę. Stałe i głębsze zajmowanie się jedną z tych siedmiu nauk dawało wykształcenie uczone. Żydowski filozof Mikołaj z Damaszku, który żył za czasów cesarza Augusta, przyrównał uczonego do podróżnika, który w jednym mieście zatrzymuje się tylko na obiad, w drugim bawi kilka dni, jedno ogląda dokładnie, drugie pobieżnie, ale, wróciwszy z podróży, stale mieszka w domu. W wiekach średnich uprawiano wiedzę spopularyzowaną dla celów narodów wciągniętych co dopiero w zakres kultury i dla wygody ich kodyfikowano ją w encyklopediach, które nieraz dochodziły do potwornych rozmiarów. Rozchodziło się więc w tych czasach o wiedzę przejętą bez krytyki od poprzedników, powierzchowną, ale wszechstronną. Nie wiele lepiej było też za czasów humanistycznych, w których często się zdarzało, że ten sam profesor wykładał w uniwersytecie na kilku wydziałach. Typ wykształcenia uczonego wyrobił się na nowo dopiero w nowszych czasach. Zasadę ekonomiczną podziału pracy przeniesiono także na wykształcenie. Odtąd popłaca wykształcenie uczone czyli szczegółowe, ograniczające się do poszczególnej umiejętności, często nawet do poszczególnej tej umiejętności części.

 

Comments
  1. Posted by Reklama