Cel nauki cz. 10

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: nauka i wiedza, nauka i zabawa, nauka iluzji, nauka interdyscyplinarna, nauka japońskiego, nauka znaków drogowych

Materialne uczenie kobiet nie tylko nie daje im siły, ale zabija umysłową produktywność. Mówi się dziewczętom: „uczcie się, abyście jak najwięcej wiedziały t. j. rozumiały prowadzoną rozmowę i mogły w niej brać udział, bo błędem towarzyskim jest milczeć, kiedy inni mówią”. Mówi się dalej: „uczcie się obcych języków, abyście mogły nimi mówić i to z jak najlepszym akcentem”. Ale nikt nie mówi im: „uczcie się, abyście jak najwięcej umiały, abyście wykształciły swój umysł i stały się przez wiedzę lepszymi”. A więc zapycha się ich głowy wiadomościami na popis albo rzeczywisty przy końcu roku szkolnego albo późniejszy w towarzyskim życiu. Taka nauka nie daje umysłom nic, nie zaostrza ich, nie przekonywa, lecz odbiera zdolność kombinowania, a więc zamyka przed kobietami abstrakcyjne myślenie. A co gorsza, niedoboru tego nie podobna później naprawić, ponieważ rozwój systemu nerwowego kończy się u człowieka dość rychło, bo między piętnastym a osiemnastym rokiem życia. To niedomaganie umysłowe odczuwają nieraz z żalem same kobiety w późniejszym wieku. Jeżeli jednak niektóre kobiety zdołają przezwyciężyć tę niemoc umysłową, spowodowaną sposobem ich kształcenia, to jest to ich osobistą zasługą i zasługą ich osobistych zdolności.

 

Comments
  1. Posted by Reklama