Cel nauki cz. 1

Autor: | Opublikowane w Edukacja 1 Comment | Tagi: nauka robienia na drutach, nauka rysowania, nauka rysunku, nauka rysunku dla dzieci, nauka szycia, nauka szydełkowania

Ażeby zrozumieć cel nauki, wypada naprzód rozważyć? jak ona oddziaływa faktycznie na ludzi, bez względu na to, jak oddziaływać powinna. Nauka daje t. zw. wykształcenie, które w wyższym stopniu nazywa się także inteligencją. Co rozumiemy przez człowieka wykształconego ?

Za wykształconego uchodzi człowiek, który rozporządza obszerną wiedzą z rozmaitych dziedzin naukowych. Jego wiedza nie jest może głęboką, ale za to wielostronną. Starożytność nie miała zaufania do tego rodzaju wiedzy. Starożytny filozof Heraklit wyraził się, że polimastia me kształci umysłu. Za to w naszych czasach wykształcenie wielostronne jest dość pospolitą formą wiedzy. Gdzie wystarczają płytsze ale obszerne wiadomości, tam wykształcenie takie staje się cennym nabytkiem, jeżeli łączy się z nim prócz tego łatwość wysłowienia, człowiek taką wiedzą wyposażony staje się poszukiwanym uczestnikiem w towarzyskim obcowaniu. Jest to typ wykształcenia światowego.

Wykształconym nazywamy także człowieka, którego wiedza może nie jest wielostronną, ale za to głębszą w jednej gałęzi nauki, którą odnośna jednostka zupełnie opanowała. Jest to typ człowieka uczonego. W starożytności zdawano sobie jasno sprawę z tych dwóch typów wykształcenia.

 

Comments
  1. Posted by Reklama