Artykulacja nauki cz. 2

Autor: | Opublikowane w Nauka 1 Comment | Tagi:

Na tym polega trudność zawodu nauczycielskiego, w którym więcej niż w każdym innym zawodzie jest miejsce równie dobrze dla artysty, jak dla partacza. Rozkład staje się żywotnym dopiero przez wykonanie. Przeto punkt ciężkości kształcenia spoczywa w nauczycielach, w ich codziennej, mozolnej i drobiazgowej pracy, a wszelkie inne względy, działające w kształceniu, są rzeczą poboczną. Ta praca powinna zawsze i wszędzie znajdować poszanowanie i poparcie ze strony czynników postronnych. Ponieważ praca dydaktyczna potrzebuje spokoju, przeto spokoju powinno się jej przede wszystkim dostarczyć. Rozkład, jeżeli jest dobry, może pracę nauczycielską ułatwić, ale nauczyciele mogą niezupełnie stosowny rozkład przez rozumne wykonanie poprawić.

Droga, którą postępuje nauczyciel z uczniami, aby ich doprowadzić do zamierzonego celu, nazywa się w najogólniejszym znaczeniu sposobem uczenia czyli metodą. W szczególności do sposobu uczenia należy: 1) materialnie szczegółowy podział materiału naukowego, jaki podaje rozkład, na tak drobne części, aby je uczniowie mogli z łatwością ogarnąć, 2) formalnie sposób postępowania przy nauczaniu.

Comments
  1. Posted by Reklama