Artykulacja nauki cz. 1

Autor: | Opublikowane w Nauka 1 Comment | Tagi:

Z wyżyn ogólnych zasad rozkład naukowy zniża się do coraz dokładniejszych szczegółów, dzieli naukę na lata i stopnie, zwane klasami, lata na półrocza, miesiące i tygodnie. W dalsze szczegóły rozkład się nie zapuszcza i na tym czynność jego zwykle się kończy, lecz nie kończy się praca dydaktyczna. Owszem, ona się właściwie dopiero na tym miejscu zaczyna. Kształcenie, które dotąd istniało w stadium teoretyczno-przygotowawczym, zamienia się teraz w czyn. Naukę bierze w swe ręce nauczyciel, a rozkład, który dotąd był martwą literą, przechodzi w drobnostkowe wykonanie. Wykonanie polega na tym, że nauczyciel ideę zawartą w rozkładzie urzeczywistnia w materiale. Ale ten materiał jest tego rodzaju, że opanowanie go sprawia znacznie większe trudności, niż opanowanie materiału potrzebnego do wykonywania każdej innej sztuki i każdego innego zawodu. Materiał nauczycielski to uczniowie, a więc żywi ludzie, a w szczególności umysły, i to nie wyrobione, lecz mające się pod jego działaniem wyrobić. Niema drugiego zawodu, który by był zmuszony pracować materiałem równie nieuchwytnym, jak nim jest materiał nauczycielski.

Comments
  1. Posted by Reklama